Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2014

Ο δημιουργικός ρόλος του προπονητή στις μικρές ηλικίες


Friday, 19 September 2014 16:24 | Συντάχθηκε απο τον/την sportsteam   
Ένα διαχρονικό άρθρο, απο έναν άνθρωπο με πολυετή πείρα στο χώρο του Ποδοσφαίρου και των Ακαδημιών, όπως ο Γιάννης Δημητρίου. Αξίζει να το διαβάσετε.


Ο προπονητής που ασχολείται με τις μικρές ηλικίες πρέπει να συμβουλεύεται  το «σύγχρονο μοντέλο ποδοσφαιρικής ανάπτυξης» σύμφωνα με τα πρότυπα της ΟΥΕΦΑ.
Ο Προπονητής που ασχολείται με τις μικρές ηλικίες στο ποδόσφαιρο για να είναι πετυχημένος, καλείται να παίξει ταυτόχρονα πολλούς ρόλους.
Πρώτα πρέπει να είναι παιδαγωγός ψυχολόγος και μετά προπονητής.
Ένας από τους πιο σημαντικούς ρόλους του κάθε προπονητή που γυμνάζει μικρά παιδιά είναι να βρίσκει τρόπους για να πεισθούν περισσότεροι νεαροί ταλαντούχοι παίκτες να ασχοληθούν με το ποδόσφαιρο.
Για να γίνει αυτό  πρέπει η προπόνηση να έχει ψυχαγωγικό χαρακτήρα, να είναι ευχάριστη, ελκυστική και παράλληλα αποτελεσματική.
Όταν η προπόνηση γίνεται μονότονη και επαναλαμβανόμενη τα παιδιά χάνουν το ενδιαφέρον τους με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κανένα όφελος. Αντίθετα όταν η προπόνηση γίνεται ευχάριστη και κατανοητή οι παίκτες ανταποκρίνονται στο επίπεδο των φυσικών και νοητικών ικανοτήτων τους.
Σε πολλές χώρες χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα ανεπαρκείς μέθοδοι εκπαίδευσης και αξιοποίησης ταλέντων. Ο σύγχρονος τρόπος διδασκαλίας καθώς και οι γενικές αρχές εκμάθησης στα σχολεία, θα μπορούσαν σταδιακά να εφαρμοστούν και στο ποδόσφαιρο
.Σύμφωνα με το σύγχρονο ποδοσφαιρικό μοντέλο ανάπτυξης, οι ικανότητες των παικτών σε κάθε ηλικία δεν κατηγοριοποιούνται, αλλά αναγνωρίζονται οι καταστάσεις οι οποίες συναντώνται πιο συχνά στο ποδόσφαιρο.
Οι νεαροί παίκτες από 7 ετών και άνω, πρέπει να ακολουθούν πρόγραμμα  «με παιχνίδια ανάπτυξης βασικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων».
Όλα τα πράγματα στη φύση έχουν μια περίοδο ωρίμανσης και η πρόοδος έρχεται μέσω μιας φυσικής διαδικασίας προσεγγίζοντας τον στόχο βήμα – βήμα.
Η εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες έχει δημιουργικό κυρίως χαρακτήρα και το  κλειδί της επιτυχίας είναι ο τρόπος που επικοινωνεί ο προπονητής με τα παιδιά και το πόσο καλά αυτά κατανοούν το περιεχόμενο της διδασκαλίας.
Όταν οι νεαροί παίκτες κατανοήσουν το διδακτικό περιεχόμενο της κάθε προπόνησης τότε μπορούν εύκολα στην συνέχεια να μπουν σε συνθήκες παιχνιδιών 2 εναντίον 2 και 3 εναντίον 3.
Λίγο αργότερα οι παίκτες κατανοούν και μαθαίνουν πως να ανταποκρίνονται επιτυχώς στους διαγωνισμούς του «Μίνι Ποδοσφαίρου» το οποίο θεωρείται ως η ιδανική βάση προετοιμασίας για τα παιδιά ηλικίας 8-12 ετών για να αντιμετωπίσουν περισσότερο πολύπλοκα και δυσκολότερα προβλήματα τα οποία παρουσιάζονται σε ένα παιχνίδι 7 εναντίον 7.
Τα παιδιά στην ηλικία των 12, 13 ετών θα είναι ικανά να δείξουν το εξαιρετικό επίπεδο δεξιοτήτων και την ποδοσφαιρική νοημοσύνη τους σε ένα ανταγωνιστικό παιχνίδι 8 εναντίον 8. Κάθε επίτευγμα πρέπει να αναλύεται σε μια σειρά από διαδοχικά βήματα, που σταδιακά και μεθοδικά οδηγούν στον τελικό σκοπό,  την επίτευξή του παιχνιδιού των 11 εναντίον 11.
«Δεν είναι αρκετό οι παίκτες να έχουν καλή εξέλιξη ,  είναι σημαντικό να είναι προετοιμασμένοι να δεχθούν ανταγωνιστικά ερεθίσματα σε μεγαλύτερη ηλικία στο μέλλον».
Η πρόοδος του νεαρού ποδοσφαιριστή δημιουργείται σταδιακά από το ένα βήμα στο άλλο και έρχεται αντιμέτωπος με όλο πιο δύσκολα και πιο πολύπλοκα προβλήματα και καταστάσεις, όπως ακριβώς γίνεται και στα μαθήματα του σχολείου.
Η πρόοδος επέρχεται όταν οι απαιτήσεις της τακτικής και της τεχνικής που έχει ένα απλοποιημένο παιχνίδι γίνονται κατανοητές και εφαρμόζονται σε υψηλό βαθμό.
Ο προπονητής των νεαρών ποδοσφαιριστών πρέπει να κατανοήσει ότι η προπόνηση είναι μια συνεχής διαδικασία εξέλιξης στην οποία αυξάνονται σταδιακά οι απαιτήσεις.
Η διδασκαλία γίνεται ποιο αποτελεσματική όταν εφαρμόζεται πιστά «το καθορισμένο  μοντέλο ανάπτυξης».
Εάν η εκπαίδευση στηρίζεται σε κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο ανάπτυξης  και εφαρμόζεται  βήμα – βήμα τότε θα έχουμε το επιθυμητό  αποτέλεσμα που δεν είναι άλλο από την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ποδοσφαιριστή.
Ο ιδανικός προπονητής για την εκμάθηση του ποδοσφαίρου στις μικρές ηλικίες πρέπει να συνδυάζει την κοινωνική με την επιστημονική μόρφωση καθώς και την ικανότητα να επικοινωνεί και να ενσωματώνει τους παίκτες του στην διαδικασία της μάθησης για να «διαγνώσει» και να αναπτύξει το έμφυτο ταλέντο τους στο μέγιστο βαθμό.


Σημαντικές αρετές που πρέπει να έχει ένας σύγχρονος προπονητής που ασχολείται με την εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες είναι:
το ήθος
η εμφάνιση,
η συμπεριφορά,
η πειθαρχία,
η θέληση,
η διορατικότητα,
ο συντονισμός,
η αντίληψη,
και η ικανότητα να γίνεται πρότυπο για τον μικρό αθλητή.
Στα πρώτα χρόνια δίνεται στο παιδί προτεραιότητα στην εκμάθηση της τεχνικής ενώ αργότερα δέχεται και ερεθίσματα τακτικής και φυσικής κατάστασης.
Ο σκοπός είναι το παιδί να αποκτήσει το κίνητρο, του να ανακαλύπτει τις ελλείψεις του όπως τις βλέπει μέσα από το παιχνίδι. Μέσα από τα απλοποιημένα παιχνίδια χτίζεται μία γέφυρα μεταξύ της εκμάθησης και της δεξιότητας που είναι απαραίτητα στοιχεία να αντιμετωπίζονται πολύπλοκες καταστάσεις του παιχνιδιού.
Πετυχημένος προπονητής, είναι αυτός που έχει την ικανότητα να διαγνώσει άμεσα τις παρακάτω ανάγκες σε κάθε μικρό αθλητή και να αναπτύξει τις επιμέρους δυνατότητες και δεξιότητες με στόχο την ανάδειξη ενός σύγχρονου ποδοσφαιριστή.
Αναλυτικά:
Η ανάγκη της αυτοπεποίθησης
Κατά τη διάρκεια της προπόνησης τα παιδιά χρειάζονται ένα γνωστό και οικείο περιβάλλον το οποίο τους δίνει το αίσθημα της ασφάλειας και της αυτοπεποίθησης.

Η ανάγκη της πρωτοβουλίας
Ο προπονητής θα πρέπει να αφήνει τα παιδιά να παίρνουν πρωτοβουλίες. Στα παιδιά θα πρέπει να δίνεται το ερέθισμα μέσω παιχνιδιών ανταγωνισμού και πολύπλευρων δραστηριοτήτων να δείχνουν τις δυνατότητες τους.

Η ανάγκη της επιβράβευσης και της αναγνώρισης
Τα παιδιά έχουν υψηλό κίνητρο όταν επιβραβεύονται οι προσπάθειές τους. Μέσω της επιβράβευσης ενθαρρύνονται να προσπαθούν ακόμα περισσότερο.  Γι’ αυτό θα πρέπει οι προπονητές να μαθαίνουν να είναι θετικοί,  να επιβραβεύουν τα παιδιά συχνά και να ελαχιστοποιούν όσο είναι εφικτό αυτό, τα σχόλια κριτικής.

Η ανάγκη της υπευθυνότητας
Η ανάγκη να δείχνουν υπευθυνότητα θα πρέπει να ενισχύεται, επιτρέποντας στα παιδιά σε κάθε προπονητική ενότητα να επιλέγουν ελεύθερα σε τι θέλουν να προπονηθούν για 10 λεπτά,  πως, πότε και γιατί θα εκτελεστεί αυτή η συγκεκριμένη διαδικασία.

Η ανάγκη της ικανοποίησης μέσα από το παιχνίδι
Τα παιχνίδια είναι σημαντικά για τα παιδιά: απαραίτητα για την υγεία του μυαλού και του σώματός τους.  Καθώς τα παιδιά μαθαίνουν με το να παίζουν,  το κυρίως μέρος της κάθε προπόνησης είναι η εξάσκηση και η κατανόηση ενός απλοποιημένου παιχνιδιού.
Με αυτά τα παιχνίδια αναπτύσσεται η επικοινωνία και η ανάληψη αποφάσεων.

Η ανάγκη της επικοινωνίας και συνεργασίας
Ενστικτωδώς τα παιδιά ψάχνουν για την επικοινωνία με άλλους.  Όσο μεγαλύτερα είναι,  τόσο πιο πολύ επιζητούν την παρέα ενός παιδιού της ίδιας ηλικίας. Τους αρέσει που ανήκουν σε ένα γκρουπ και το ότι μαζί με τα άλλα παιδιά της ομάδας έχουν κοινούς στόχους.

Η ανάγκη για συνεχή δράση
Το παιδί από την φύση του είναι κινητικό συνεχώς. Τα μικρά παιδιά δεν έχουν την υπομονή να περιμένουν σε μεγάλες ουρές μέχρι να έρθει η σειρά τους. Παιχνίδια με λίγους παίκτες εξασφαλίζουν την ενεργή συμμετοχή.

Η ανάγκη να ζουν στο παρόν
Γενικά τα παιδιά ενδιαφέρονται περισσότερο για το παρόν και όχι για το μέλλον. Η αίσθηση που έχουν για τον χρόνο είναι διαφορετική από τους ενήλικες. Ένα παιδί ζει πολύ έντονα την παρούσα στιγμή και το σήμερα, χωρίς να ενδιαφέρεται για το αύριο ή για το χθες που φαίνεται πολύ μακρινό.

Η ανάγκη για αλλαγές
Περισσότερη ποικιλία σημαίνει λιγότερη ανία και κόπωση. Η μεγάλη ποικιλία ενεργοποιεί σε υψηλό βαθμό το επίπεδο προσοχής του παιδιού. Η ποικιλία των ασκήσεων δημιουργεί μεγαλύτερο ενδιαφέρον στα παιδιά.
Επίσης είναι σημαντικό να διαφέρει και ο βαθμός της έντασης των ασκήσεων και των παιχνιδιών.

Η ανάγκη για κατανόηση από τους  ενήλικες
Τα παιδιά φαίνεται ότι ζουν σε ένα διαφορετικό κόσμο από τους ενήλικους.  Έχουν διαφορετικά προβλήματα, μαθαίνουν με διαφορετικό τρόπο και δεν σκέφτονται με την ίδια λογική. Η
συναισθηματική τους κατάσταση συνεχώς εξαρτάται από την ταχύτητα της βιολογικής τους ανάπτυξης. Γενικά δεν ξέρουν πως να χρησιμοποιήσουν την ενέργειά τους και κουράζονται πολύ εύκολα.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία είναι απαραίτητο να συνυπάρχουν σε κάθε ποδοσφαιριστή, για να δημιουργηθεί  η ψυχολογία νικητή που είναι απαραίτητο στοιχείο για επίτευξη υψηλών στόχων
Για όλους τους παραπάνω λόγους, οι προπονητές που ασχολούνται με μικρά παιδιά,  θα πρέπει να είναι επιστημονικά κατηρτισμένοι έτσι ώστε να μπορούν να δώσουν τα κατάλληλες γνώσεις και ερεθίσματα για να δημιουργηθεί η ιδανική ποδοσφαιρική αξία και η προσωπικότητα που χρειάζεται το σύγχρονο ποδόσφαιρο και η κοινωνία του αύριο.

Γιάννης Δημητρίου
(προπονητής ποδοσφαίρου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου